ku: Drs. Dodo Suwondo, MSi ( FB. Hyang Purwa Galuh )
tapa bhagya parebu raja wastu
mangadeg di kuta kawali nu nahayu
na kadatuan surawisesa nu marigi
sakuliling dayeuh nu najur sagala
desa aya ma nu pa(n)deuri pakena
gawe rahhayu pakeun heubeul jaya
dina buana oo.
(Sejarah Jawa Barat, 1997 : 210)
Ungkara di luhur minangka titik panginditan pikeun
nyukeruk, nitenan, nyurahan sarta nganalisis lakuning basa ti bihari ka kiwari,
boh basa buhun boh basa nnu anyar pinanggih.
Basa sunda buhun saperti anu kaunggel dina
prasasti Gede Kawali, kurang leuwih pihartieunana saperti kieu “nu tapa di
kawali nyaeta anu bagja (mulia) prabu raja wastu anu nyekel kalungguhan di kota
kawali. Anu ngarpopea karaton surawisesa. Nu marigi sakuliling ibukota. Anu
ngaraharjakeun (ningkatkeun ) tatanen pertanian sakuliah nagri. Pamuga aya
(maranehna) anu jaga baris ngabiasaskeun diri nyieun kahadean sangkan lana
manjing jaya di dunia salawasna”
Nitenan kekecapan diawal kalimah moh beunang
disebutkeun agenda, catetan sangkan kabaca / dibaca ku nu pandeuri ku urang.
Tapi upaya nilik ahir kalimah tetela aya talatah anu hayang nepi ka urang,
nyaeta “pamuga aya (maranehna) anu jaga baris ngabiasakeun diri nyieun
kahadean sangkan lana di dunia salawasna.”
Eta talatah anu mangrupi pituah teh disebutna “wangsit”,
nyaeta pituduh atawa nasehat tinu diaggap luhur.amanat hiji raja jaman eta bisa
jadi dipentingkeun sangkan raja (pamingpin) nu pandeuri neruskeun tapak lacak
atawa hanca anu keur dipigawe. Mun ceuk basa kiwari mah, mangrupa “kabijakan”
anu perelu dipigawe ku generasi anu neruskeunana. Dipalar sangkan pangwangunan
teh nyambung, teu pegat lantaran beda kawijakan. Jentrena mangrupa program
pembangunan anu kudu dilaksanakeun ku pamarentah jeung rahayat ti periode ka
periode saterusna. Program eta diantarana pertahanan, keamanan,
ekonomikerakyatan ku cara ngaronjatkeun produksi pertanian.
Dina prasasti II ditetelakeun :
Aya ma
nu ngeusi
baghya
kawali bari
pakena
kereta bener
pakeun
na(n)jeur na
juritan.
(Sejarah
Jawa Barat, 1997 : 211)
Pihartieuna,
nya eta : “muga aya (maranehna) anu engke jaga ngeusian (nagri) kawali ku
kabagjaan bari ngabiasakeun diri nyieun karaharjaan sajati malar tetep unggul
dina bajuang (berjuang).”
Dina eta
wangsit eces pisan yen aya harepan anu kudu dipigawe ku generasi nu diwarisna.
Eusina angger sabudereun karaharjaan rahayat jeung pageuhna nagara.
Kumaha
saterusna ? dina jaman moderen ungkara “wangsit” teh teu leungit kitu bae, tapi
natra jeung jaradi moto juang anu matak reueus lantaran mawa pamor (gengsi)
daerah anu makena. Copelna najan teu nyutat tina wangsit oge, pamarentah daerah
ngorehan basa sansakerta, kawi, atawa sunda buhun pikeun nyieun moto juang
daerahna.
Salah sahiji
moto juang anu dicutat tina wangsit (prasasti) nyaeta “Pakena gawe rahayu
pakeun heubeul jaya di buana”, anu dipake ku Kabupaten Ciamis, saterusna
dina lambangna ditulis “mahayuna ayuna
kadatuan”. Sumedang boga moto juang “Insun medal”, Tasikmalaya, “Sukapura
Ngadaun Ngora”. Kuningan boga moto “Rapih Winangun Kertaraharja”. Nilik
kana harti-harti kecapna mah ungkara eta moto-moto ngandung ajen psikologis anu
utama. Dorongan kajiwaan sangkan rahayat jeung pamarentahna gawe babarengan
ngawangun daerahna.
Rapih
Winangun Kertaraharja,
moto anu dipake dina lambang Kabupaten Kuningan boga harti sauyunan
ngawangun (dibangun) sangkan aman, sarta teu kurang sandang pangan (bersama-sama
membangun agar tercipta rasa aman serta tidak kurang sandang pangan).
Nitenan
hartina kalimah diluhur, eta teh geus bisa disebutkeun visi anu kiwari
keur dijarieun cecekelan ku ungal daerah, ku unggal instansi, jeung sajabana.
Kabeh
dieunakeun moto-moto uang eta leungiteun pamor, luntur daya mejik (magis) na,
kasilih u slogan, saperti Bandung BERHIBER, Ciamis IDAMAN, Majalengka IBADAH
jeung Kuningan ASRI. Malah sakapeung kawas jadi papanjana ngaran : ‘Kuningan
Asri’.
Saenyana
slogan eta kitu-kitu keneh mere daya mejik ka rahayat jeung pamarentah sangkan
daraek gawangun jeung hayang sejahtera (raharja).
Jadi naon
bedana antara wagsit, moto juang, slogan jeung visi/misi ? saenyana
antarana raket patalina. Wangsit minagka pitutur sagkan kawijakan pangwangunan
teh teu pegat tina kawijakan pamarentahan nu ti heula. Ari moto juang minangka
pedoman dina bajoang / ngawangun. Slogan magrupa ucapan / tulisan anu ngandung
sifat idealisme, tujuan anu tangtu.
Naon ari
visi, jeung naon ari misi ?
Numutkeun
Kaus Besar Bahasa Indonesia nu dimaksud visi teh nyaeta : “1. kemampuan
untuk melihat pada inti persoalan, pandangan, wawasan; 2. apa yang tampak di
khayal; 3. penglihatan; pengamatan (KBBI : 1120).
0 comments:
Posting Komentar
Silahkan Berkomentar...
- Harap sesuai dengan Konten
- Mohon Santun
Terimakasih Telah Memberikan Komentar.